Om wat meer beeld te krijgen hoe wendbaarheid in de praktijk uitpakt, een interview met twee docenten die beiden met behulp van een detachering een stap dichter bij hun droombaan kwamen.

Het verhaal van Rosanne: ‘Een gouden greep!’

Stel je hebt een leuke baan in een fijn team. En er komt een prachtige kans langs om je ervaring op een andere school. Wat doe je dan?

Rosanne Schippers werkte 7 jaar bij het Graafschap College waar zij met veel plezier een rol vervult in een maatwerkproject waar zij zich met haar studie Omgangskunde als een vis in het water voelt.

Na een studie tot sportdocent kriebelt het om ook in dit vakgebied aan de slag gaan. De school waar zij op dat moment werkt heeft hier echter geen uren in.  ‘Ergens anders werken was voor mij niet aan de orde’, zegt Rosanne. ‘Ik voelde me onderdeel van de school, was er ‘teacher in the lead’ en had er een goed netwerk opgebouwd.  En je geeft ook niet zomaar een vaste aanstelling op om tijdelijk ergens te gaan werken’.  Bij een vacature waarin een full time sport docent bij ROC Nijmegen werd gevraagd, kwam de HR adviseur met het idee van een detachering. Een gouden greep: een tijdelijke uitstap naar een andere school met behoud van mijn aanstelling.

De detachering pakt goed uit. Rosanne blikt terug: ‘Het leek me een grote stap maar de doelgroep blijft hetzelfde. En ook hier weer: leuke collega’s, voldoende uitdaging en boeiende projecten. Binnen de kortste tijd had ik ook hier weer een netwerk opgebouwd’.

Rosanne is inmiddels groot voorstander van detacheren. Je keert weer terug naar je team met zoveel kennis en ervaring. Het gebeurt echter nog weinig binnen het onderwijs. En dat is jammer want er zijn zoveel meer mogelijkheden op andere scholen.

Per 1 februari 2021 heeft Rosanne de stap gemaakt naar opleidingscoördinator van het team bij ROC Nijmegen. Een prachtige loopbaan die is ontstaan dankzij de mogelijkheden die detacheren bood. Het advies van Rosanne als je net als zij al een leuke baan hebt en er komt een mooie uitdaging langs?  Ga het gewoon doen, vertrouw op je eigen bagage en ga ervan uit dat alle partijen hier een voordeel bij hebben!

De sleutels voor succes: Ken je zelf, ken je talent en ken je ambitie.

Het verhaal van Luuk: ‘De afwisseling geeft veel energie.’

Luuk Wildenbeest is docent Duits bij het VAVO bij het Graafschap College. Sinds schooljaar 2020-2021 is hij via een detacheringsconstructie ook werkzaam bij het VAVO van ROC Nijmegen.

De detachering naar ROC Nijmegen ontstond vanuit zijn rol als auditor, waardoor Luuk regelmatig bij andere scholen komt. ‘De opleidingsmanager in Nijmegen vroeg mij of ik nog iemand kende die Duits kon geven. Zelf wilde ik graag meer lesgeven in plaats van organisatorische taken en zo is deze uitwisseling ontstaan. Eigenlijk dus heel toevallig’. Luuk zou het iedereen aanraden als zich de kans voordoet om op een andere school te werken. ‘Je kunt de manier van werken van twee teams vergelijken. Daar leer ik zelf van en ook de beide teams kunnen daar voordeel bij hebben.’ ‘Ook voor je persoonlijke ontwikkeling levert het werken in twee teams voordelen op’, vervolgt Luuk.

De mogelijkheden van detacheren zijn bij veel medewerkers nog niet bekend. Ook heerst er bij sommigen koudwatervrees. Jammer, vindt Luuk, want een detachering is een mooie manier om de voordelen van een vaste aanstelling te combineren met de mogelijkheid bij een andere school nieuwe ervaringen op te doen. Op de vraag of Luuk tips heeft voor medewerkers die een tijdelijke uitstap naar een andere school overwegen, zegt hij: ‘Ga eens een dagje meelopen op een andere school. Dat verlaagt de drempel en het kan zeer inspirerend zijn.’ Voor Luuk is de detachering inmiddels met een jaar verlengd. ‘Dankzij deze detachering kan ik meer lesgeven. En dat is voor mij de essentie, want docent zijn vind ik een prachtvak!’, besluit Luuk.